Generalforsamling 2022

Formandsberetning, april 2022

Min formandsberetning begynder i oktober, hvor jeg var inviteret til den ekstraordinære generalforsamling for at få ”Årets borger” prisen overrakt, men jeg endte med at gå hjem som formand for byens borgerforening.

Jeg vil gerne takke jer alle for tilliden. Jeg vil gøre mit til, at vores skønne by fortsat har en engageret og aktiv borgerforening.

Jeg har heldigvis haft en kæmpe hjælp af Søs, som jo er borgerforeningens rygrad. Hun ved hvordan alt fungerer – og så har hun et kæmpe fokus på samarbejde og samhørighed. Jonna, Jørn og Anne Marie også har været en stor hjælp – de er alle kloge engagerede mennesker, som jeg er glad for at arbejde sammen med! Tak til jer fordi det har været så nemt at blive en del af BF!

Tak til Knud Erik og Helene for at træde til. Helene har allerede god gang i vores PR, hvilket har været et hængeparti i årevis. Jeg vil gerne opfordre alle til at kigge forbi vores hjemmeside og se hvor fin den er blevet – og arbejdet er ikke slut endnu!

Vores første arrangement var allerede ugen efter, nemlig den årlige pakkeauktion. Den forløb godt, der var et fint fremmøde, og Erik var en skøn auktionarius – tak til alle jer som mødte op for at støtte os.

Det er vigtigt for os at Skovsgaard Borgerforening er fuldstændig transparant, og at medlemmerne ved hvad vores arrangementer støtter, samt hvorfor de afholdes. Det har ikke helt været helt tydeligt førhen. Så vi har i bestyrelsen besluttet, at vores årlige pakkeauktion fremover afholdes som støtte til vores Julebelysning og flagalle – vi indsamlede omkring 6000 kr, med hjælp fra lokale erhvervsdrivende og jer. TAK!

Generelt har vi taget nogle beslutninger ang. BF økonomi. Og vi har fuldstændig tydeliggjort hvad vi giver i hvilken anledning. Ligesom vi har besluttet at vi/BF arrangerer nogle arrangementer, som er vores.

Og at vi støtter nogle arrangementer, som arrangeres af andre.

Hvis man ønsker støtte af BF – enten i form af penge eller arbejdskraft, så skal man skrive et par linjer til os om hvad og hvor meget man ønsker – og det vil blive skrevet ind på vores hjemmeside under ”Bprgerforeningen Støtter”. Det er vigtigt for os at vi ved præcis hvad vi støtter og at I ved præcis hvad vi støtter!

Dernæst afholdt vi i december et arrangement med børnehaven og indskolingen – børnene pyntede juletræet ved Brugsen og fik æbleskiver. Det arrangement har fået så god respons, at vi gør det igen i år!

Vi udvider det en smule og vi håber at julemanden denne gang vil kigge forbi også.

Bestyrelsen er skiftet mere eller mindre ud, men vi vil selvfølgelig fastholde alle de fantastiske traditioner som vi allerede har i Skovsgaard, og ønsker vi selvfølgelig at give vores forening et pift af nytænkning.

Og det er i denne sammenhæng vigtigt at pointere, at Skovsgaard Borgerforening har til huse i Skovsgaard …

Derfor vil I i årets løb opleve at alt stadig er ved det gamle, men at der også sker lidt nye ting. Som f.eks. decembers julearrangement.

Vi har prøvet at tilgodese så mange foreninger og erhvervsdrivende som overhovedet muligt i vores arrangementer. Vi vil gerne at det er tydeligt at BF støtter alle i Skovsgaard og at alle med nye ideer eller forslag kan få støtte af os.

Vi har forsøgt at lave et årshjul, og vi har delt datoerne med Liv i by og skole. Det er vigtigt for os, i en by med et aktivt foreningsliv, at vi ikke lægger vores arrangementer oveni hinandens. Ligesom et samarbejde med foreningerne ligger os meget på sinde! Derfor bliver der udarbejdet et nyhedsbrev med datoer for alle områdets arrangementer.

Liv i by og skole har igangsat en bosætningskampagne, som borgerforeningen er en del af. Og det er derfor nærliggende at vi er primusmotor for det forestående Tour de Jammerbugt, som skal vise vores smukke by frem. Der er blevet nedsat en arbejdsgruppe som arbejder videre med det event – og det glæder vi os meget til!

Der er blevet skrevet et åbent brev ud til alle byens erhvervsdrivende, foreninger samt menighedsrådet. Vi vil nemlig gerne udskifte vores flagalle som efterhånden er mæt af dage. De penge som vi mangler, vil vi søge ved en fond. Den lokale indsamling vil vare 2022 ud. Og tanken er, at byens borgere kan følge med i hvor mange penge vi får rejst. Flagalleen er noget som alle kender og holder af her i Skovsgaard.

Bynær Biodiversitet er efterhånden blevet et velkendt ord her i byen. Og der er fuld gang i omdannelse af den gamle hundeskov til et sammenhængende naturområde med ”Markedspladsen” – det er en fornøjelse at se hvor meget glæde børnehaven har af søen, shelterne, skoven og deres køkkenhave.

1/3 havde de besøg af en ekspert, som underviste børn og voksne i at passe en køkkenhave på den mest udbytterige og den nemmeste måde.

Når man køber et hus i SKG, så har bestyrelsen besluttet at man skal have en velkomstmappe. Mappen har vi med i dag, så kan I se hvordan en sådan kan se ud. Og har I tilføjelser, så sig endelig til.

BF vil også aflevere en buket blomster og et velkomstbrev – det manglede da bare når man køber hus sådan et smukt sted!

Hvis man har lejet en lejlighed, så kan man hente en mappe i Landsbyhjørnet. Tak til Søs for dit store arbejde med begge førnævnte!

Vi glæder os meget til at samarbejde med jer alle fremover …