En grøn plet midt i Skovsgaard, er blevet omdannet fra våd græsplæne og hundeskov til naturområde. Gå en tur gennem skoven fra indgangen ved Aarupvej og se de mange sjove nisser og nyd fuglenes sang. Der er lavet en rute igennem hele området, hvis du blot ønsker at gå en tur for at nyde den friske luft og alt det grønne på din vej.

På den gamle Markedsplads finder du en lille sø, som den fredede Grønne Mosaikguldsmed har valgt at yngle i. Hvis du er heldig, så kan du i løbet af sommeren spotte den blandt de mange andre insektarter, som har slået sig ned på pladsen. Ved den gamle branddam ved indkørslen til byen finder du planten Krebseklo – og det er den der er årsagen til det fine besøg i Skovsgaard – den grønne Mosiakguldsmed yngler nemlig kun hvor den plante findes.

Hvis du kigger rigtig godt efter, så kan du også finde både salamandre, frøer og tudser …

Måske du kan finde alle de dyre-insekt- og plantearter som kan ses på tavlen midt på pladsen.

Det er meget vigtigt at området, som er hele byens, behandles med respekt

Meningen med pladsen er, at alle er velkomne, og I kan derfor frit benytte både shelters, udekøkken og bålplads – husk blot at rydde op efter jer selv. Der er opsat en skraldespand til netop dette formål.

Børnehaven har en køkkenhave ved ”kolonihaverne” ved siden af pladsen og de kommer meget ofte på besøg og hjælper med at passe godt på området. Meningen er, at der opsættes et muldtoilet i løbet af 2022 så besøgene kan vare endnu længere. Toilettet kan ligeledes benyttes af alle.

Skriv til borgerforeningen hvis du ønsker at komme ind i skuret (der er kode på låsen) – derinde finder du diverse grej til bålstedet, insektnet og formidlingsmaterialer om naturen. Du er personligt ansvarlig for grejet når du benytter dig af det.

Hvis du har forslag til forbedringer i området til glæde for dyr, insekter og mennesker, så tøv endelig ikke med at kontakte os. Måske du endda spotter en helt særlig art?